tiistai 18. maaliskuuta 2014

Halvalla meni. Tiimari nimittäin.



Han-suomalaisten heikkoa bisnesosaamista on hämmästelty tässä blogissa jokusen tovi. Viime syksyllä Helsingin pörssissä listattu Tiimari meni konkurssiin. Tiimarin osakekurssi ei koskaan toipunut vuoden 2008 paukusta.

Yle on uutisoinut, että Tiimarin konkurssipesä myi Tiimari-tavaramerkin oikeudet joillain kymmenillä tuhansilla euroilla jollekin kotimaiselle ostajalle, joka haluaa pysytellä nimettömänä. Tämä siis verrattuna siihen, että vielä kesällä 2013 Tiimarin markkina-arvo oli n. 19 miljoonaa euroa.

Tiimarilla oli verrattain hyvät edellytykset bisnekseen. Vielä konkurssihetkellä Tiimarilla oli 183 myymälää ja 650 työntekijää. Jos Tiimari olisi edes hieman uudistanut tuotevalikoimaansa ja ilmettänsä, niin konkurssi olisi todennäköisesti voitu välttää.

Sen sijaan tanskalaisperäisellä Tigerillä menee hyvin. Sen konsepti on Tiimarin kaltainen ja se toimii 256 myymälällään ympäri Eurooppaa, yli 15:ssa maassa.

SUMMA SUMMARUM

Miksi Tiimari meni konkurssiin, mutta samalla aikaa tanskalainen Tiger laajenee Suomeen? Ovat han-suomalaisten bisnestaidot todella näin vitusta?

Ei varmaan mene kauaa, kun saan kirjoittaa vastaavanlaisesta tarinasta uudelleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti