tiistai 1. lokakuuta 2013

Vasemmistolainen jumalanpalvelus. Feat. Kai Sadinmaa, Anna Kontula, & Antti Ronkainen.

Nykyään eri kirkollisilla suuntauksilla on pahana tapana olla kallellaan vasemmistoliberalismin suuntaan. Siis aatesuuntaan, jossa yhteiskunta työllistää ja järjestää palvelut (=sosialismi/kommunismi), jossa on ok olla julkisesti vaikkapa homoseksuaali, ja jossa yksityisen yritystalouden piirissä toimivia ja menestyviä halveksutaan ja verotetaan.

Tässä joitain aiempia kirjoituksiani aihepiiristä (12 kpl):

Hyvää vasemmisto"kristillistä" joulua! -Feat arkkipiispa Kari Mäkinen 
Hyvää vasemmisto"kristillistä" pääsiäistä! -Feat Englannin kirkot 
Osa 2: Hyvää vasemmisto"kristillistä" joulua! -Feat paavi Ratzinger
Vasemmistopappi Sadinmaa vauhdissa 
Evankelis-luterilaisessa kirkossa haisee vasemmistolta

Kristityistä
Poliittinen kristillisyys on loppujen lopuksi sosialismia
Paavi Franciscus vastustaa kapitalismia
Miksi vasemmisto häärää kirkoissa? 
Norja näyttää mallia: kirkko eroaa valtiosta

Tuomiokirkon kokoinen moskeija Helsinkiin julkisin varoin?
Libertarismi - tunteista ja dogmatiikasta karsittua kristinuskoa?

---

Sitten asiaan. Suomen vasemmiston pää-äänenkannattaja, Kansan Uutiset uutisoi Kallion kirkossa 25.9.2013 järjestetystä vasemmistolaisesta jumalanpalveluksesta, jonka vetivät Kai Sadinmaa, Anna Kontula (vas.) ja Antti Ronkainen (vas.).

Kansan Uutiset: ”Jeesuksen yhteiskunnallinen ja radikaali sanoma on vesitetty”

Kommentoin tässä lainausten jälkeen jutussa esitettyjä näkökulmia ja väitteitä:


Jumalan valtakunta. Nyt! -tilaisuudessa 25. syyskuuta on tarkoitus puhua ”rahasta, vallasta ja rakkaudesta”. Teemoihin ovat johdattelemassa talousbloggari Antti Ronkainen, pappi Kai Sadinmaa ja kansanedustaja Anna Kontula.

Kommentti: On kovin jännä juttu, että vasemmisto aina korostaa ihmisarvoa, ihmisoikeuksia ja ns. pehmeitä arvoja. Siltikin sanat "raha" ja "valta" mainitaan ennen sanaa "rakkaus". Vasemmisto teeskentelee aina, että kyse olisi "köyhien auttamisesta", "ihmisoikeuksien turvaamisesta" tai "oikeudenmukaisemman yhteiskunnan rakentamisesta". Kuitenkin vasemmiston tapauksessa kyse on aina joko rahasta tai vallasta, tai kuten tässä tapauksessa, molemmista.


– Jeesuksen radikaali yhteiskunnallinen sanoma vesitettiin ja hengellistettin. Hän ei ollut mikään harmiton pyhäkoulujen lammaspaimen, vaan vallanpitäjien kauhu, köyhien puolustaja, joka taisteli orjuutettujen puolesta viimeiseen veripisaraan.

Kommentti: Vittu aamen! Eikö kuitenkin Raamatussa kehoiteta alistumaan vallanpitäjien tahtoon, sillä heidän valtansa on Jumalalta peräisin. Miksi moinen kapinallisuus? Jeesus ei myöskään ottanut kantaa orjuuteen, vaan puhui orjuudesta viitaten yleensä ihmisten orjuussuhteesta Jumalaan tai syntiin.


Tulkinnassaan Sadinmaa nojaa Vanhan testamentin profeettoihin.
– Jeesuksen seuraaminen ei ole mikään harrastus, se on kapinaa ja uhmaa!
Kommentti: Mielestäni tässä on nyt verrattain aggressiivinen sävy. Kehoittiko Jeesus seuraajiaan aggressiivisuuteen?


Anna Kontula siteeraa alustuksessaan Matteusta, ”lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa”. Vaikka hyvinvointi syntyy työstä, se syntyy myös luonnosta, joka on lahjaksi saatu.
– Hyvin vähän siitä, mitä omistamme, on omaa ansiotamme.

Kommentti: Naulan kantaan! Se 3/5-osaa suomalaisista työllisistä, jotka työskentelevät julkisella sektorilla tai NGO-järjestöissä, eivät todellakaan ole saaneet omilla ansioillaan sitä mitä omistavat. Demarit ovat kupanneet sen maailman korkeimpiin kuuluvalla verotuksella (40-50 % tuloista) vasemmiston taputtaessa demareita selkään.


Kontula on huolissaan yksityisomistuksen korottamisesta arvoon arvaamattomaan. Hänen mukaansa sata vuotta sitten nykyiselle yksityistämisvimmalle olisi naurettu.

Kommentti: Ja taas naulan kantaan. Vuoden 1913 Suomessa julkinen sektori ja sen tarjoamat palvelut olivat mitättömiä siihen verrattuna mitä ne olivat tähän päivään verrattuna. Yksityistämisille olisi naurettu, koska ei juuri olisi ollut mitään yksityistettävää.


Esimerkkeinä taloudellisten arvojen ylikorostumisesta hän käyttää opiskelua ja luostareita. Ennen arvostetut korkeakoulututkinnot nähdään nykyisin vain kulueränä. Joskus luostarielämälle omistautuneita arvostettiin, nyt heitä pidetään hulluina – tai kenties pummeina.

Kommentti: Korkeakoulututkinnot ovat kärsineet inflaation työmarkkinoilla sen myötä, kun vasemmisto teki 1966 Eduskunnan vasemmistoenemmistön myötä suomalaisesta korkeakoulutuksesta kansanhuvia. Kun 2/3-osaa suomalaisista nuorista ilmoittautuu vuosittain korkeakoulutukseen, niin ei ihme, jos tutkintojen markkina-arvo laskee. Sama koskee luostarielämää. Suhtaudun perin epäileväisesti siihen, että maksamalla jollekin munkille hän rukoilee luostarissa minun puolestani, jottei minun tarvitse.


Toinen esimerkki on suhtautuminen velkaan. Latinan, heprean ja kreikan kielissä ei erotella korkoa koronkiskonnasta. Raamatun suhde velkaan on ankara.
– Jos velkojat pääsevät yhteiskunnassa niskan päälle, se on katastrofi.
Kommentti: Vasemmisto on aina halunnut carte blanchen mitä tulee julkisiin menoihin. Siksi esimerkiksi IMF on kirosana, kun IMF pyytää Kreikan tapaisia velkaantuneita valtioita yksityistämään liikelaitoksiaan. Jos kerta velkojat ovat uhka, niin miksi sitten pitää ottaa velkaa? Raamattu sanoo: "Jumalaton ottaa lainan eikä maksa..." (Psalmi 37:21).



Maailman varallisuudesta 40 prosenttia on 150 firman käsissä, kun 2,5 miljardia ihmistä elää alle kahdella dollarilla päivä.
– 13 suurinta pankkia ja 161 ihmistä, joista suurin osa valkoisia miehiä, hallitsevat käytännössä kaikkea. Joka päivä 35 000 lasta kuolee nälkään.
Näitä asioita julkisessa keskustelussa ei Ronkaisen mukaan kyseenalaisteta lainkaan. Siksi hän kertoo tyrmistyneensä Raamatun profeettojen edistyksellisyydestä yhteiskunnallisissa kysymyksissä.

Kommentti: Ihailtavaa lukutiedon ilmaisua. Miksi tosiasioita eli faktoja tulisi kyseenalaistaa julkisessa keskustelussa? Ja vaikka 2,5 miljardia ihmistä elää alle 2 dollarilla/päivä, niin se johtuu todennäköisesti siitä, että he tuottavat suurimman osan käyttämistään hyödykkeistä omavaraistaloudessa, jonka luvut eivät ulotu BKT-tilastolaskelmiin. Sen lisäksi kapitalismille on tyypillistä pääomien kasaantuminen. Pääomien kasaantuminen taas mahdollistaa sellaiset investoinnit, jotka eivät olisi olleet mahdollisia ilman pääomien kasaantumista. Katsokaa vaikka Nepalin köyhyyttä, jossa maolaisesta vaikutuksesta säädetty pääomien kasaantumisen kieltävä laki vaikuttaa estävästi ihmisten elintason ja terveyden kehittymiseen.



– Jo oli aikakin, että kirkko avaa ovensa poliittiselle keskustelulle, kiittää Kallion seurakunnan jäsen yleisöpuheenvuorossa.

Kommentti: Niin, Kallion kirkko näyttää avaavan ovensa jos millaisille ihmisille. Kallion seurakunnalla on mm. vasemmistoliberaali kirkkoherra, joka häärää YLE:n tv-lähetyksissä. Samoin Kallion kirkossa on häärännyt perkeleitä ihmisistä manannut maallikkosaarnaaja, joka kyseenalaisti modernin lääkehoidon.

---

SUMMA SUMMARUM

Että sellainen episodi. Vain Dan Koivulaakso, Li Andersson ja äärioikeiston vastamielenosoittajat puuttuivat. Ehkäpä hekin ovat mukana seuraavalla kerralla.

Jos joku todella haluaa lukea, mitä Raamattu sanoo taloudesta, kapitalismista ja vapaista markkinoista, lukekoon hän Gary Northin kattavan artikkelin "The Bible mandates free market capitalism. It is anti-socialist".

Ja tietty linkeistä tärkein:

www.eroakirkosta.fi

Miltton kuittaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti